Projekt POMOST – zaczynamy! Lekcja języka polskiego z babcią Marią Głowacką
W tym roku szkolnym w całym naszym gimnazjum uczniowie chętni realizują projekt „Pomost, czyli poznać, połączyć, pozyskać”. Projekt ten umożliwia uczniom lepsze poznanie pokolenia własnych dziadków, zrozumienie starszych ludzi i pozyskanie ich doświadczenia oraz mądrości życiowej. Pozwala także włączyć się starszemu pokoleniu, co jest bardzo ważne, w życie wnucząt, uczniów naszego gimnazjum.
Opis projektu:
W ramach działań projektowych uczniowie:
a) odbędą liczne spotkania z przedstawicielami pokolenia swoich dziadków, od których dowiedzą się, jak dawniej wyglądała edukacja, zabawy, moda itp.
b) Zaproszą dziadków na kilka lekcji informatyki, na których przybliżą im internet, pokażą, jak z niego korzystać w podstawowym zakresie, jak założyć skrzynkę pocztową.
c) Uczniowie poproszą także babcie o lekcje szydełkowania, robienia na drutach czy haftowania. Takie lekcje mogłyby odbyć się w każdej zainteresowanej projektem klasie.
d) Gimnazjaliści podejmą współpracę z Domem Spokojnej Starości i samodzielnie przygotują przedstawienie osób w podeszłym wieku.
e) Grupa projektowa zorganizuje w szkole wystawę fotograficzną “Selfie z dziadkiem / babcią”. Na wystawi wszyscy chętni uczniowie zaprezentują samodzielnie zrobione swoje zdjęcia z najstarszymi członkami rodziny.
f) Przygotujemy ponadto koncert piosenki dla dziadków i pradziadków â piosenki z ich lat młodości.
g) Uczniowie zaangażowani w realizację projektu odbędą spotkanie z lekarzem geriatrą, który przybliży im problemy zdrowotne osób starszych, powie, z czego one wynikają i jak można im zapobiegać już wieku naszych gimnazjalistów.
h) Na podstawie wywiadów z dziadkami opracujemy listę ginących zawodów â dowiemy się, kim byli snycerze czy garbarze.
i) Przyjrzymy się zmianom, które miały miejsce w polszczyźnie na przestrzeni ostatnich 50 lat (język wnuków a język dziadków).
j) Zastanowimy się, czym jest genealogia i dlaczego warto rozmawiać z dziadami o historii własnej rodziny. Czego te historie mogą nas nauczyć.
k) Starość i jej oblicza w literaturze, w tym w poezji zbadamy i przyjrzymy się temu motywowi.
l) Starość jako motyw w malarstwie, sztuce.
m) Jak będę wyglądała za 50 lat? Spotkanie ze specjalistą od postarzania zdjęć (program wykorzystywany w kryminalistyce).
n) Osoby starsze w różnych kulturach, ich postrzeganie, pozycja.
o) Uczniowie zorganizują także międzyszkolny konkurs literacki którego hasłem przewodnim będzie upływający czas.
p) Konkurs filmowy o podobnej tematyce (np. verba docent, exempla trahunt to w kontekście doświadczeń życiowych dziadków).