Program POWER

Program POWER

W dniu 25 października 2016 r. projekt pt. Dwujęzyczni uczniowie – dwujęzyczni nauczyciele – szkolenia językowe i metodyczne nauczycieli i kadry kierowniczej Gimnazjum Dwujęzycznego nr 42 im. Bohaterek Powstania Warszawskiego w Warszawie, został zatwierdzony do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Projekt jest realizowany na zasadach programu Erasmus+ w ramach projektu Mobilność kadry edukacji szkolnej, którego beneficjentem jest FRSE.

ERASMUS PLUS

Podczas wyjazdowej rady szkoleniowej, która odbyła się w dniu 25.11.2017 uczestnicy projektu ,,Dwujęzyczni uczniowie – dwujęzyczni nauczyciele – szkolenia językowe i metodyczne nauczycieli i kadry kierowniczej Gimnazjum Dwujęzycznego nr 42 im. Bohaterek Powstania Warszawskiego w Warszawie” mieli okazję podzielić się swoimi wrażeniami oraz wiedzą zdobytą na kursach językowych i metodycznych w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz na Malcie. Udział w projekcie zachęcił naszych nauczycieli do zaangażowania się w projekty eTwinning, o których opowiadała p.Anna Grabek, która brała udział w szkoleniu w Cambridge.
.

Prezentacja eTwinning
Power w Londynie
From Pronunciation to Storytelling
Sewilla
Cambridge – kurs językowy

 

WYJEŻDŻAMY

This summer, 22 teachers from our school are busy

polishing their skills for next years by taking part

in language and methodology courses in the U.K.,

Spain, Germany, and Malta.

W te wakacje, 22 nauczycieli z naszej szkoły weźmie udział w kursach językowych i metodycznych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i na Malcie.

Szkolenie językowe nauczycieli Gimnazjum
Wielka Brytania -Cambridge 14.08-25.08.2017
Nadszedł czas wyjazdu….
Matematyczno – niemiecki team, reprezentowany przez panią Grabek i panią Przybylską musiał opuścić bajeczne Cambridge.
2 tygodnie intensywnej edukacji językowej i międzykulturowej już za nami. Bogatsze o certyfikaty językowe i nowe doświadczenia musimy wracać do pracy…
Na dwa tygodnie mogłyśmy znów zasiąść w szkolnej ławie i przypomnieć sobie, jak to jest być uczniem. I jak to jest?….Odpowiedź brzmi: Świetnie!
Móc oddać się pod czyjeś przewodnictwo, dać się zainteresować przedmiotem, pozwolić się czegoś nauczyć, dać się przez kogoś zmotywować,
dać się zachwycić, czy wreszcie ponarzekać na nudę i nauczycieli…

Nauczycielki na kusie językowym w Londynie
Spędziłyśmy dwa tygodnie w Londynie. Uczyłyśmy się pilnie angielskiego.
Pracowałyśmy w międzynarodowych grupach. Poznałyśmy ludzi z Hondurasu,
Chile, Brazylii, Arabii Saudyjskiej…..

Na lekcjach zajmowałyśmy się gramatyką. W parach i grupach rozmawialiśmy o pogodzie, przyszłości, ociepleniu klimatu i przestępczości na świecie.
Nabyte umiejętności na gorąco stosowałyśmy w praktyce, zwiedzając Londyn.
Widziałyśmy Big Ben, spacerowałyśmy wzdłuż Tamizy i zgubiłyśmy się w Chinatown.

Cambridge – kolejna grupa nauczycieli na szkoleniach metodycznych
Dwa tygodnie wytężonej pracy w Cambridge w międzynarodowym towarzystwie. Sami spójrzcie, ile flag, tyle różnych narodowości.
Podczas zajęć New Technology Today miałyśmy okazję poznać, nowe narzędzia, także te multimedialne (już nie możemy się doczekać kiedy wypróbujemy je w praktyce szkolnej;)
Uczestnicząc w zajęciach Contemporary English podnosiłyśmy świadomość zmian i trendów zachodzących w języku angielskim oraz pogłębianiu wiedzy o sytuacji w Wielkiej Brytanii.
Przede wszystkim jednak doskonaliłyśmy nasze umiejętności językowe oraz miałyśmy okazję poznać piękne miasto jakim jest Cambridge.

Sewilla
Od 31 lipca do 11 sierpnia nauczyciel języka hiszpańskiego, Marcin Tuszyński, uczestniczył w kursie metodycznym w andaluzyjskiej Sewilli w ramach projektu „Dwujęzyczny uczniowie – dwujęzyczni nauczyciele”. Kurs odbywał się w szkole CLIC w samym centrum stolicy Andaluzji. Poniżej przedstawiamy relację z jego wyjazdu wraz z kilkoma zdjęciami:

W pierwszym tygodniu zajęć przeważała teoria. Wykładowcy przedstawiali wiele ćwiczeń, dzięki którym można lepiej poznać swoich uczniów. Poza tym, podkreślali znaczenie negocjowania z uczniami tematów, które będą omawiane podczas roku szkolnego. Najwięcej do myślenia dały mi zajęcia, podczas których porównywaliśmy metodę indukcyjną z dedukcyjną. Odniosłem wrażenie, że w polskich szkołach przeważa zdecydowanie metoda dedukcyjna.
Od hiszpańskiej wykładowczyni dowiedziałem się, że na Półwyspie Iberyjskim odchodzi się od tej metody, ponieważ stawia ona w centralnym punkcie nauczyciela, zamiast uczniów. Wieczorami chodziłem na dodatkowe wycieczki z przewodnikiem, żeby lepiej poznać Sewillę. Zwiedziłem zabytkową katedrę, przepiękny zamek, dzielnicę żydowską, liczne parki, Wyspę Kartuzów i wiele, wiele innych.

Weekend pomiędzy pierwszym a drugim tygodniem zajęć wykorzystałem, aby odwiedzić położoną nad Oceanem Atlantyckim miejscowość Punta Umbría. Spędziłem cały dzień na plaży. Skwar był niemiłosierny, dlatego też musiałem co i rusz schładzać się w wodzie. Niestety, nie udało mi się pojechać na Gibraltar, choć miałem takie plany.

Drugi tydzień różnił się od pierwszego z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że zajęcia trwały od 9.00 do 17.30. Przed południem mieliśmy zajęcia z teorii, podczas których dominowała gramatyka. Dyskutowaliśmy o trudnościach pojawiających się podczas tłumaczenia uczniom hiszpańskich czasów przeszłych.
Po południu miałem okazję obserwować lekcje prowadzone przez kolegów z grupy. Byli to Hiszpanie, którzy uczyli się zawodu nauczyciela. Każda lekcja była później dokładnie omawiana w obecności wykładowcy.

W środę, tj. 9 sierpnia, spotkałem się z liczną grupą uczennic z mojej klasy przebywającą na obozie językowym w Grenadzie. Razem zwiedziliśmy Plac Hiszpański, na którym nakręcono kilka scen z Gwiezdnych Wojen.

Ostatniego dnia zajęć otrzymałem dyplom, po czym nastąpiła obowiązkowa sesja zdjęciowa. Tuż po zajęciach musiałem udać się na dworzec autobusowy, skąd udałem się do Malagi. Następnego dnia z samego rana wsiadłem do samolotu, którym wróciłem do Warszawy (ściślej rzecz ujmując: do Modlina). Polska przywitała mnie deszczem.

Malta
Od 31 lipca do 12 sierpnia w szkole ETI na Malcie w miejscowości St. Julians odbył się kurs języka angielskiego Fluency Language Development for Educational Staff. Szkolenie było realizowane w ramach projektu: „Dwujęzyczni uczniowie – dwujęzyczni nauczyciele”, które zostało w całości sfinansowane ze środków EFS w ramach programu POWER

 

Podczas zajęć prowadzący używali bardzo zróżnicowanych metod dydaktycznych, praca w grupach, praca w parach, dialogi, testy, ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego oraz wypowiedzi ustne. Zajęcia były bardzo intensywne, wymagały pełnej koncentracji i były prowadzone wyłącznie w języku angielskim. Nauczyciele przygotowali bogaty zasób materiałów dotyczących słownictwa, gramatyki i kultury krajów anglojęzycznych.
Kurs był nakierowany na rozwijane płynności mówienia poprzez inicjowanie dyskusji na wcześniej zaplanowane tematy. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość wpływu na treść zajęć. Do programu zajęć należały ćwiczenia na słownictwo potrzebne w sytuacjach codziennych oraz na prawidłową wymowę.

Szkoła ETI udostępniła na okres od jednego do trzech miesięcy po zakończeniu kursu stronę internetową z ćwiczeniami interaktywnymi umożliwiającymi rozwijanie nabytych umiejętności. Oprócz tego otrzymaliśmy linki do bezpłatnych stron internetowych z ćwiczeniami, z których możemy korzystać po zakończeniu kursu.

Po zajęciach studenci mieli okazję poznać Maltę oraz sprawdzić w praktyce świeżo nabyte wiadomości. Szkoła ETI zorganizowała kilka ciekawych wycieczek.11 sierpnia 2017r odbyły się ostatnie zajęcia, na których studenci mieli możliwość przedstawienia szkół, w których pracują swoich zainteresowań oraz przedstawienie autoprezentacji w języku angielskim. Było wiele wzruszeń. Dokonaliśmy ewaluacji zajęć a następnie otrzymaliśmy certyfikaty ukończenia szkolenia wydane przez Executive Training Institute, Malta.

12 sierpnia -pożegnanie Malty
Widok na wyspę z samolotu

 

 

Wielka Brytania – Cambridge – 16.07 – 29.07.2017
Kurs Creative teaching
Kurs metodyczny poświęcony kreatywnym metodom nauczania prowadzony przez Chaz a Pugliese, autora publikacji z zakresu metodyki nauczania języków obcych, a w szczególności roli motywacji i kreatywności.
Zajęcia odbywają się na terenie Homerton residence, będącym również miejscem zamieszkania uczestników kursów Bell.
Poza kursem podstawowym szkoła oferuje mnóstwo interesujących warsztatów i wykładów do wyboru.
Przygotowano również program kulturalny, a w nim takie wydarzenia jak wspólna wyprawa łodziami po rzece Cam, koncert muzyki na żywo, zajęcia sportowe (sporty brytyjskie) i wiele innych.

A course on creative methods in teaching led by Chaz Pugliese, a trainer and an author of publications in the field of methodology and particularly about the role of motivation and creativity.
The classes are held in the Homerton residence, which is also the place of accomodation for the course participants.
Besides the regular course, Bell offers a variety of extra workshops and talks.
There is also a cultural programme, including such events as punting, live concert of the British music, sports competitions and many more.

Niemcy – Ratyzbona- 15.07 – 29.07.2017
Tym razem grupa nauczycieli (Anna Federowicz, Anna Rajewska, Sylwia Włodarczyk) wyjechała 15 lipca do Ratyzbony, gdzie rozpoczęła kurs języka niemieckiego

 

Program naszego kursu w Horizonte Regensburg obejmował zajęcia w grupach liczących od 5 do 13 osób, podczas których ćwiczyliśmy gramatykę na poziomie zależnym od przydzielonej grupy. Ponieważ uczestnicy pochodzili z różnych krajów, również dla nas egzotycznych, często trudno było się zrozumieć ze względu na inne artykułowanie, akcentowanie. Ale jednocześnie dawało to duże możliwości ćwiczenia języka. Oczywiście oprócz gramatyki prowadziliśmy rozmowy na różne tematy, ćwiczyliśmy język robiąc np. wspólne śniadanie, prowadząca aranżowała różne gry, powtarzaliśmy w ciekawy sposób słownictwo poznane na poprzednich lekcjach. Po południu każdy uczestnik kursu miał przydzielonego innego nauczyciela do lekcji indywidualnych. Lekcje te mogły koncentrować się na gramatyce (gdy np. ktoś przygotowywał się do egzaminu językowego) lub dawać po prostu szlifowanie języka, nie koniecznie w formie lekcji w budynku, ale także np. podczas wspólnego zwiedzania miasta. Jak wiadomo nie ma lepszej nauki języka niż kontakt z żywym językiem.

Wielka Brytania – Cambridge – 2.07 – 15.07.2017
The first five teachers left for Cambridge on 2 July. They have begun methodology courses, such as Expert Teaching, Bringing British Culture to life, and Pronunciation and Storytelling, and language courses at Bell Cambridge located on the beautiful Homerton College campus.

Pierwsza grupa nauczycieli wyjechała 2 lipca do Cambridge, gdzie rozpoczęła kursy metodyczne, jak np. Expert Teaching, i językowe w szkole Bell Cambridge, zlokalizowanej na terenie pięknego kampusu Homerton College.

Pierwsza grupa nauczycieli wróciła już z kursów językowych i metodycznych w Cambridge, ale to nie koniec ich udziału w projekcie! Dzięki umiejętnościom językowym i metodycznym, które nabyli w trakcie mobilności realizowanych w ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” programu POWER SE już we wrześniu zaczną wdrażać nowe metody nauczania, projekty i inicjatywy międzynarodowe. Niezwykle wysoka jakość szkoleń zapewniona przez szkołę BELL w Cambridge na pewno zaprocentuje i będzie widoczna w wynikach uzyskiwanych przez uczniów oraz ich zadowoleniu z pracy z naszym zespołem.
Wyjazd do Cambridge był nie tylko wspaniałą okazją do zwiedzania i poznawania nowych ludzi, ale również – a nawet przede wszystkim – możliwością nauki pod okiem najlepszych ekspertów zajmujących się kształceniem nauczycieli na całym świecie!